Ses entegresi tavsiyesi isteniyor.

Başlatan vurkacoglu, 11 Ağustos 2004, 02:49:50

SpeedyX

Alıntı yapılan: "X_Fi"beyler anladık mosfetcısınız peki içinizde 400W ın üstünde mosfet anfi çalıştırabilen :lol: ve bu anfiden verim alnınız kaç kişi :lol:
Arkadaşım internetten bulduğu mosfetli hazır bir şema ile 1000W'lık anfi yaptı ve bir defada çalıştı. Geçen 2yıl izmir fuarına kiraladı cihazı. Bir yığın hoparlör yığıp çalıştırdılar. Ses mükemmel ve ayrıca bilirsiniz ki orada canlı konserler yapılır.

X-Fi

beyler anladık mosfetcısınız peki İÇİNİZDE 400W ın üstünde mosfet anfi çalıştırabilen  ve bu anfiden verim alnınız kaç kişi.. demiştim ama anlamadınız heralde

neyse speedyX arkadaşının tel numarasını versene benimde çalışmayan bi mosfet anfim var.. ;)
http://www.coskunergan.dev/    (Yürümekle varılmaz, lakin varanlar yürüyenlerdir.)

SpeedyX

Alıntı yapılan: "X_Fi"beyler anladık mosfetcısınız peki İÇİNİZDE 400W ın üstünde mosfet anfi çalıştırabilen  ve bu anfiden verim alnınız kaç kişi.. demiştim ama anlamadınız heralde
neyse speedyX arkadaşının tel numarasını versene benimde çalışmayan bi mosfet anfim var.. ;)

Sen bekle biraz, inşallah eylüle kadar içimizde istediğinden en az 1 kişi olacak. Biraz vakit bulayım yeter.

Birde mosfete çamur atmak gibi anlıyorum bu lafını ama neyse :)
istisnalar kaideyi bozmaz.

X-Fi

projen varsa yap sen vakit bulamıyosun bense yaklaşık 10 yıldır bu işle vaktimi dolduruyorum ne garip demi.... ;)
umarım yapacağın proje çalışır... :lol:
http://www.coskunergan.dev/    (Yürümekle varılmaz, lakin varanlar yürüyenlerdir.)

Erol YILMAZ

STK nin ici bellidir. BJT transistorlerle kurulmus hibrit bir yapidir.
Bircok parametresi bellidir.
Muzik ve enstruman baglayinca farkli seyler yapiyor olmasi ilginc.
Bir anfinin cikisina bakmadan once girisine bakarim.
Giris sinyali temiz değilse cikistan duzgun bir sinyal beklemem.
Telli enstrumanlari STK ya girerken ki sinyal sekillerini inceledin mi?
Yeterli mi? Duzgun mu?

Isinma olayina gelince, Dusuk seste daha fazla isinma var gibi geldi bana da. Bu da cikis geriliminin buyuk oranda cikis transistorleri uzerinde dusurulmesinden kaynaklanabilir.

Frekans bandi STK lar icin yeterince genistir. Duyabilecegin ust siniri 20 kHz varsayarsak 50 kHz baya iyi bir rakam.

http://audiolabga.com/pdf/STK4048XI.pdf

Bir de bu STK lar da gelistirilmis, Tek bir modelle kalmamislar.
4048 in orjinal 4-5 modeli var. Bir de patates baskilar var ki onlari saymiyorum :) En krali bu XI olani.

Mosfetliyi yaparsan haber ver de biz de yapalim.

http://www.redcircuits.com/Page2.htm  nasil? sadece cikis mosfet ama ???

SpeedyX

4048 iyi gibi görünüyor,
aslında benim STK ya karşı çıktığım falan yok, yanlış anlaşılmasın. sadece mosfet ile yapılanlar daha iyi sonuç veriyor diyorum.
birde şu var; adam mosfetle anfi yapacağım diye yüzüne gözüne bulaştırır oda iyi olmaz. stk lar hem kolaydırda.
Ben sadece geçmişte gördüğüm birkaç hatayı yazdım.
Siz yine devam edin stk ile, tercih meselesi. ;)

Not: Aynı olayın (anfi) birden çok yerde tartışıldığını görüyorum. oda ilginç.
sırf şu yeni gelen X_Fi adlı arkadaş yüzünden :) her taraf anfi muhabbeti oldu.

X-Fi

dostum rahatsız olduysan yazmaya bilirim ama ben bu forumun tün konulşara açık oldugunu sanıyordum bidaha ki sefere yazmadan önce ar-ge lere danışırım özür dilerim.... :evil:
http://www.coskunergan.dev/    (Yürümekle varılmaz, lakin varanlar yürüyenlerdir.)

SpeedyX

Alıntı yapılan: "X_Fi"dostum rahatsız olduysan yazmaya bilirim ama ben bu forumun tün konulşara açık oldugunu sanıyordum bidaha ki sefere yazmadan önce ar-ge lere danışırım özür dilerim.... :evil:
Ben latife yapıyorum, neden alınıyorsun? :roll:

Ayrıca yeri gelmişken söyliyim; AR-GE yazıyor ama ben bu işi hiç bilmiyorum burada öğreniyorum. "Usta" lafı bana göre değil.
Saygılar.

mp3dragon

STK lar ile 1980 li yılların başından beri çalıştım, çeşit çeşit anfi yaptım,
2n3055 li çıkış kalarından MJ serisi BJT lere kadar

STK nın iki avantajı var
1- Kolay montaj ve ayar gerektirmemesi
2- giriş katındaki transistörler eşlenik ve düşük gürültülü olmasından dip gürültünün azlığı
ama kesinlikle MOSFET'in yerini tutmaz
Eğer yüksek güçlü MOSFET anfi yapacaksan birden fazla mosfeti paralel bağlaman gerekecek bu da sanıldığı kadar kolay değil

MOSFETLERİ EŞLEMEK LAZIM
yoksa biri kalk gidelim diyor öbürü B.. yeme otur diyor
birde aynı ısıl koşullarda çalışmalılar (aynı soğutucu üzerinde)
Kablolar ve plaket yolları aynı boy ve kalınlıkta olmalı
Sürerken kapasitif etkileri düşünmen gerek yoksa bir mosfet iletimdeyken diğeri kesimde olur (anlık kısa devreler)
Yüksek frekans osilasyonları bastımak gerekir
yüksek güçlü MOSFET yapamamanın nedeni bunlardır.
Eğer güçlü değil kaliteli anfim olsun diyorsanız
sırayla,
1. Tüblü anfiler (çıkış trafosunu sanayide sardırmaya kalkarsanız 6. sıraya koyun!)
2. Mosfet anfiler
3. Ayrık dizayn BJT anfiler
4. STK
5. TDA
İyilik Yap, Denize At, Balık Bilmezse, Halik Bilir.

z

Bir iki yerde daha bu tip iddialar gördüm.

Bir zamanlar yaygın olarak kullanılan daha sonra transistörlü devrelerin piyasaya çıkmasıyla birlikte artık kimsenin yüzüne bakmadığı lambalı devreler piyasadan kalkalı yaklaşık 20 yıl oldu. Şimdilerde herkes lambalı amfi hastası oldu. Şu anda üretimleri çok azaldığı için fiyatları da aşırı yükseldi.

Lambaların ömürleri kısa,  gürültüsü ve distorsiyonu fazla diye okuduk. Şimdi nereden çıktı bu kalite meselesi. Yoksa yanlış mı öğrettiler bizlere.

Lambalar bir süre transistörler karşısında güç açısından direndi, ancak yüksek güçlü transistörlü amplifikatörler ucuzlayıp piyasaya çıkmaya başlayınca elektro gitarcılar dışında kimse lambalı amfi peşinden koşmadı. Onların derdi de malum lambaların doğasındaki distorsiyonun gitar sesine verdiği ek renkti. Moslarla ve fetlerle lamba distorsiyonu sağlayacak devreler çıktıysa da gitarcıları memnun etmedi. (Son durum ne bilmiyorum)

Durum böyle iken nasıl lambalı amfiler ilk sıraya konuyor anlamadım.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

Erol YILMAZ

@Mp3Dragon
iyi-kotu tanimlamalarindan once Mosfet hakkindaki tecrubelerini aktardigin  icin teşekkürler...

STK, TDA veya ayrik BJT Transistorlu yapilarin hepsi sonucta BJT kullaniyor. Bunlari nasil birbirinden ayiriyorsunuz?

Sanirim tecrubeye bagli olarak yapilan ayarlara gore hepsi birbirinden ustun olabilir. Daha once 2N3055 ve TDA2030 lu anfilerim vardi.
TDA 2030 un tizlerdeki berrakligi digerine nazaran cok daha iyiydi. Bu durumda ayrik BJT Transistorlu anfilerin TDA lardan daha iyidir gibi bir genellemeye gidemeyiz, değil mi?

Tuplu anfinin cikisinda kullanilan trafo sonucunda frekans spektrumunda iyi bir dalgalanma olacagi kesin. Trafoyu sanayide sardirmazsak nerede sardiracagiz? (Aklima bir kac yer geliyor ama:) )

Ayrica mosfetli anfi devrelerinin sadece cikisinda MOSFET kullaniyorlar. Giris ve surus kati tamamen BJT yapisinda...

Tecrubelerimizi paylasirsak su iyi bu kotu nun kararini kullanicilar kendisi verebilir.  Aksi halde sadece markalari duyariz. Isin aslini bilemeyiz. Futbol takimi taraftari gibi olmayalim yane :)

mp3dragon

Şu an kullandığım Anfide tüm transistörler MOSFET (Fet değil MOSFET)
Lambalı Anfilere gelince artıları ve eksileri sıralamaya çalışayım

Artıları;
Biliyorsunuz bir transistörü iletime geçirmek için yaklaşık 0,6 0,7 volt beyz voltajı vermeniz gerekir bu sebeple geçiş distorsiyonu azaltmak için sükunet akımı akıtmak gerekir, eğer Class A değil AB sınıfı ise geçiş dıstorsiyonu oluşur lambalarda böyle bir sorun yoktur.

BJT lerde yüksek sürüşlerde ses yaklaşık kare dalga gibi kırpılır bu sebeple oluşan distorsiyon çok serttir ve Hoperlorleri yakan anfinin gücü değil aşırı sürülmesi sonucu oluşan kare dalga (Hoperlor uçlarında oluşan DC voltaj) dır. Gitaristlerin Lamba nın distorsiyonunu beğenme sebebi de oluşan yumuşak kırpılmadır.

Eksileri;
Yüksek fiyat
Yüksek Voltaja ihtiyaç duyması
Mekanik kusurları (Mikrofoni)
Çıkış trafosu gerekmesi ( Trafolar biliniği gibi belli frekansa göre sarılır bu sebeple geniş frekans aralığında aynı perfomansı vermesi beklenemez, orta frekans bandına göre sarılmış bir trafo sayesinde Jazz ve Klasik müzik gibi orta frekans ağırlıklı seslerde sonuş çok iyi olur)

Çıkış trafosu sarmak çok özen ister kablo kalitesi, sac kalitesi, hava aralıkları, empedans uyarlaması vs bu sebeple en doğrusu yurt dışından özel trafo getirtmek

BJT dizaynında devre ve kullanılan eleman çok fark eder aynı devrede kullanılan elemanları değiştirerek çok farklı sonuşlar elde edilebilinir.
BJT lerin gücü arttıkça frekans cevapları azalır eski 2n3055 lerde ise berbattır bu sebeple TDA 2030 daha iyi tiz vermesi normal
ama modern japon 2sa 2sd transistörleri bu konuda çok iyi

STK lar seri imal edilen uzak doğu malı ucuz müzik setleri için üretilmektedirler ( SONY de bu sınıfın içinde) Kaliteli bir uzak doğu ürününde asla STK görmezsiniz ( SONY'nin üst sınıf - YAMAHA - DENON gibi markaların havalandırma aralıklarından bir bakın)
İyilik Yap, Denize At, Balık Bilmezse, Halik Bilir.

z

Lambalara artı puan getirdiğini söyledikleriniz olaylar transistörler içinde geçerli.

Alıntı YapBiliyorsunuz bir transistörü iletime geçirmek için yaklaşık 0,6 0,7 volt beyz voltajı vermeniz gerekir bu sebeple geçiş distorsiyonu azaltmak için sükunet akımı akıtmak gerekir, eğer Class A değil AB sınıfı ise geçiş distorsiyonu oluşur lambalarda böyle bir sorun yoktur.
Verim artırmak için AB sınfına geçildiğinde bahsi geçen geçiş distorsiyonu kaçınılmaz ancak yüksek kazanç + negatif geri besleme ile bu bölge  çok hızlı geçilerek adı geçen distorsiyon  %0.1 hatta %0.01 seviyelerine kadar indirilebilmektedir. Zaten yüksek güçlü lambalı push pulllarda da aynı sorun var.  Eğer BJT yerine deplacement tipi moslara geçilirse lambalara çok benzer karakteristik elde edilmekte. Hatta power tipi JFETler de artık üretilmeye başlandı.

Öte yandan transistörlerle de aynen lambalarda olduğu gibi A sınıfı amplifikatör yapılabiliyor, empedans uyumu sağlayacak çıkış transformatörü kullanarak verim kaybı uğruna A sınıfı çalışmaya geçiş her zaman için mümkün. Zaten geçmişte bu tip amplifikatörler vardı.

Alıntı YapBJT lerde yüksek sürüşlerde ses yaklaşık kare dalga gibi kırpılır bu sebeple oluşan distorsiyon çok serttir ve Hoperlorleri yakan anfinin gücü değil aşırı sürülmesi sonucu oluşan kare dalga (Hoperlor uçlarında oluşan DC voltaj) dır.
Buda bence lambaları ön plana çıkartan özellik olamaz. Aşırı sürüm varsa amplifikatör adı üstünde yüksek seviyede sinyalle besleniyor demektir.

Günümüz amplifikatörlerinde onbinde 1 seviyelerinde distorsiyondan ve 100Khz band genişliğinden bahsedilirken artık lambaları övmek, dinleyici açısından plakları CD lerle  mukayese etmeye benziyor.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

mp3dragon

acizane olarak edindiğim tecrübelerimi aktarmak isterim.

sace teknik verilere bakarak bir sistemin ses kalitesini belirlemek mümkün değildir. ses ( müzik) çok karışık bir sinyaldir içerisinde çok fazla enstüruman ve harmonik vardır. sabit 1 khz sinus sinyal jeneratörü ile yapılan ölçümlerle elde edilen sonuçlar yanıltıcı olabilir. Son kararı kulak verecektir. Örneğin La notası (1. oktav) yaklaşık 440 Hz dir ama piyanonun La notası ile Kemanın La notası birbirinden çok farklıdır. bunun sebebi harmoniklerdir.

Kara plaklar kanımca her ne kadar teknik verilere bakarak CD lerin çok gerisinde gözükselerde CD lere göre daha doğal bir ses vermektedirler.

o sebeple distorsiyonu %1 ölçülen bir anfi %0,001 distorsiyona sahip bir anfiden daha doğal bir ses kalitesine sahip olabilir.

push - pull çıkışlı tüblü anfiler de geçiş distorsiyonu na sahiptir ama aradaki fark yumuşaklıktan oluşur. ( yani 555 osilatöründen gelen 440 hz sinyali ile kemanın La notası gibi, biri yapay biri doğal)
İyilik Yap, Denize At, Balık Bilmezse, Halik Bilir.

z

Distorsiyonla  sadece genlik distorsiyonundan bahsetmeyiz.

Genlik ve faz distorsiyonu düşük, grup gecikmesi küçük,  genlik frekans ilişkisi doğrusal 100Khz band genişliğindeki bir amplifikatör bahsi  geçen harmonikleri (çalgıların tınılarıını) aynen yükselteceğinden amplifikatörünüzün çıkışında orjinal sesin nerede ise kopyasıyla orantılı elektrik işaretleri elde edeceksiniz demektir.

Amplifikatöre ait teknik veriler kalite hakkında yeterince bilgi verir. Ancak sözü edilen kalite sesin değil hoparlöre uygulanacak sese eşdeğer elektrik sinyallerinin kalitesidir.

Yok ben sistemi kulağıma göre test ederim ve ona göre karar veririm derseniz o zaman işin içine hoparlörler hatta bulunulan ortamın akustik özellikleri de girer ve bunların kalitesi de sistemden elde edilen sesi etkiler. Hatta amplifikatörden çok daha büyük etkiye sahiptir.

Mükemmel denebilecek bir amplifikatörle sürülen bir hoparlörden elde edilen sesin kötü çıkıyor olması amplifikatörün suçu olamaz.

Amplifikatörlerin frekans/genlik karakteristiği hemen hemen doğrusal olmasına rağmen hoparlör sistemlerinde tam bir düzgünlükten bahsedilemez. Ses konusuna çok fazla hassassiyet gösteriyorsanız amplifikatör, kolanlarınız ve bulunulan ortamı bir bütün olarak ele alıp toplam sistemin özelliklerine bakmak gerekir. Böyle bir sistemde  faz gecikmeleriyle ve doğrusal olmayan genlik/frekans tepkisiyle karşılaşılacağından hiç genlik bozulması (kırpılma vs) olmasa da sesi beğenmeyebilirsiniz.

Eğer kulağınıza güvenerek bir seslendirme sisteminin orjinal sesi vermediğine çok kolay karar verebiliyorsanız amplifikatörü suçlamadan önce ses üzerinde emeği geçen bütün bileşenlere bakmak gerekir.

Ayrıca, bir kolon bir amplifikatörde çok iyi bir başka amplifikatörde kötü sonuç veriyorsa iyi ses elde edilen amplifikatörün aslında kötü ses verenden daha kötü olma durumu bile vardır. Böyle bir şeyin nasıl olacağını sizin yorumunuza bırakıyorum.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com