Aynı Ortamda Mikrofon ve Hoparlör Sürmek

Başlatan sensorless, 19 Ekim 2012, 18:27:25

sensorless

Merhaba Arkadaşlar;

Mikrofonu yükselten preamfim ve hoparlörü süren amfim var. Çok güçlü sistemler değil 5V luk hobi devreleri. Fakat aynı odada mikrofon ve hoparlörü kullanmak çok sıkıntılı. Sesi yükselttiğim zaman çınlama oluşuyor ve sürekli artarak ses kontrolden çıkıyor:) Konserlerde falan bunu nasıl yapıyorlar diye merak ediyorum. Hoparlörden çıkan ses mikrofondan tekrar gelerek sürekli çoğalıyor malesef. Bu sorunu nasıl aşabilirim.

Şimdiden çok teşekkür ederim..

t2

Echo canceling denen çözüm. DSP gerekiyor sesi geciktirmek gerekiyor. basitçe en azından 20-100ms uygun gibi.   daha kapsamlı iş için, asıl mikrofona ilaveten  ek bir mikrofon daha gerekiyor onunla ölçüm yapılıyor diye duydum

Klein

Geçtiğimiz hafta benim de böyle bir sorunun vardı. Gecikme işi çözmüyor.  mikrosaniyelerden saniyelere  yüzlerce gecikme süresi  ile deneme yaptım ama nafile.
Bazı kaynaklarda mikrofondan gelen sese göre hoparlör kazancının kısıldığından bahsetmiş. Microchip'in "acoustic echo cancelling" kütüphanesi ar. orada biraz bahsetmiş ama, işin matematiği biraz karmaşık geldi. Tekrar motive olabilirsem bir ara uğraşacağım yeniden.

Sanırım elektret mikrofon kullandığım için sorunum biraz daha büyük. Seyyar satıcı amplifikatörlerinde bile bendeki akustik yansımadan daha az geri yansıma var.  Konser salonlarını  düşünmek bile istemiyorum.

FUNKY

profesyonel cihazlarda dahili  veya ayrı olarak piyasada bulunan "feedback destroyer"kullanıyorlar.

asma

Aslında sahnede cardioid  dinamik mikrofon kullanılır ve bunlar çevre seslerinden etkilenmez, sisteme geribesleme yapmazlar. (seyyar satıcılar gibi)
Ama pekçok yerde kullanılan elektred mikrofonlar bir odadaki bütün sesleri aktarırken hoparlörden gelen sesin tekrar yükseltilip ötme sesi oluşması engelleniyor.  :o Tam olarak nasıl yapıldığını ben de bilmiyorum.
Profesyonel cihazlar var elbette ama şu an yazdığım taşınabilir bilgisayar ile görüntülü iletişim yaparken sorun olmuyor.
24m2 salonda TV sesi kısık ve karşı taraf duyuyor (aynı kanalı seyrediyoruz diyor) odada herkes karşı tarafı duyuyor, küçük kızım arada birşeyler sayınca 'ne diyor o zilli' sorusunu alıyorum veya kahkaha , bağrış çığırışta oluyor ama çınlama olmuyor.  ???

Basit bir düzenekte mikrofon seçimi, yerleşimi ve hoparlör yarleşimi yeterli olur. Bunlara ilave faz farkı ve/veya zaman gecikmesi sağlanarak destekleniyor. Saund prosesör olmadan bu şekilde kullanıldığını biliyorum.
Enstruman için microfonlar asla sağdan soldan ses almaz ve geniş spektumda çalışırken sanatçı mikrofonunun frekans aralığı dardır ve yönlü bir hassasiyete sahiptir. Seslendirme için kullanılan hoparlörlerin önünde yada arkasında bu mikrofonların hiç biri bulunmaz. Fakat sanatçının sesini duyması için monitörler olur. (olmasa daha iyi ama istiyorlar)
Yine sorun olursa biraz tiz kısılır, biraz da ses kısılır, sanatçıya haşin bakılır, Seyyal Taner gibi değil, Ahmet Özhan gibi söyleyeceksen söyle şarkını diyerek zeytinyağı gibi üste çıkmaya çalışılır...

ipek

Crystal firmasının CS6420 ürünü var idi 98 senesinde iki adet sample istedim gönderdiler fakat elimi süremedim.

oto telefonları için araç içi eller serbest full dublex konuşmaya müsaadr ediyor idi çok başarılı bir mini dsp. pic ve pc için

free dağıtılan yazılımları mevcut idi bir araştırmanı tavsiye ederim..

OG

Sahnede çok güçlü playback var o sebeple sahnede kullanılan bu,
Alıntı YapAslında sahnede cardioid  dinamik mikrofon kullanılır

Şart olan dinamik mikrofondur, cardioid tercih edilir, işi kolaylaştırır.

Yanlız bu mikrofonlar çok sağırdır. Neredeyse öpüşerek konuşulur. Sizin işinize yaramayabilir.

1:45 e bakın,

Neset Ertas - Zahidem.


FORUMU İLGİLENDİREN KONULARA ÖM İLE CEVAP VERİLMEZ.

Klein

#7
Kırşehirli bir arkadaşım var. Neşet Ertaş türküleri söyler.  O da Neşet Ertaş gibi mikrofona yapışır. Bunun Kırşehir tarzı olduğını düşünürdüm hep :)  Mikrofonun bu kadar sağır olduğunu düşünmemiştim hiç.

OG

Şarkıcı türkücü milleti her ne hikmetse kendi sesini bangır bangır duymadıkça söyleyemiyorlar. Etrafındaki kabinlere bakın, direk kendine yöneliktir. Bütün sahnelerde bu değişmez kural.   Feedback destroyer, echo canceller gibi cihazlar müzik anında kullanılmaz. Zaten öyle pek işe de yaramaz.

Bu durumda mikrofon düşünün nasıl olmalı.

Telefon hybrid devresini tam dengede çalıştırırsanız iş görür. Fazla sürmemek şartıyla.

TV stüdyolarında canlı telefon bağlantıları bu cihazların kalitelileri aracılığı ile yapılır. Olmazsa olmazlardandır. Çok pahalı şeyler de değil. Bütün olay içindeki bobinde.

https://www.google.com.tr/search?q=Telefon+hibrid&hl=tr&client=firefox-a&hs=RLt&rls=org.mozilla:tr:official&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=PI2CUNXFK8GYhQfY-oGABQ&ved=0CD0QsAQ&biw=1366&bih=651
FORUMU İLGİLENDİREN KONULARA ÖM İLE CEVAP VERİLMEZ.

diot

#9
En basit yöntem :
1. mikrofon giriş empedansı düşürülecek. 600 ohm un altına.
2. mikrofon amplifikatörünün kazancı düşürülecek.
3. elektret türü mikrofonları kullanmayacaksın.
4. Kabinlerin akustik alanı içine mikrofonu sokmayacaksın.
5. Mikrafonu mümkün olduğu kadar dudaklara yakın (gerekirse dudakların değme mesafesine) tutacaksın.
6. volumü cınlama sınırının en az 3 db altına alacaksın.
bu tedbirler en ucuz yöntemlerdir.
pro yöntemlerin fiyatlarıda pro oluyor.
2. yöntem frekans kaydırma yöntemidir. bu müzikte per tercih edilmez. konferans salonlarında falan kullanılabilir.


sensorless

Yanıtlarınız ve paylaşımlarınız için çok teşekkür ederim, ben odada diafon tarzı bir uygulama yaptığım için malesef dudağa yapışması mümkün değil mikrofonun. Bu durumda camilerde hocaların kullandığı sistemler hakkında neler düşünüyorsunuz? Hocanın boynuna asılı ve ağzına yaklaşık 30 cm ötede duran mikrofon bile çok kaliteli bir şekilde çalışabiliyor?

OG

FORUMU İLGİLENDİREN KONULARA ÖM İLE CEVAP VERİLMEZ.