Picproje Elektronik Sitesi

DİJİTAL & ANALOG ELEKTRONİK => Malzeme Bilgisi => Konuyu başlatan: cagrisma - 20 Ocak 2012, 00:18:17

Başlık: Mosfet ile ilgili Yardim ( H kopru )
Gönderen: cagrisma - 20 Ocak 2012, 00:18:17
Merhaba arkadaşlar,

Bu forumdaki ilk konum, biraz acemeyiz  :-[, Şimdiden hatalarimiz için aff ola  ::)

Arkadaşlar elimde tek yönlü esc var. Rc aracta kullancam, H koprusu ile geri fonksiyonu ekliycem. Ama öncelikle şu mosfetler bir türlü net almadim.
Öğrendiğim kadarıyla mosfetler Volt ile açlıp kapanıyor.
2 faz DC motor süreceğim için 2 tane P tipi ve 2 tane N tipi mosfet kullacam.
Ancak benim pilim 7 Volt.
Sizlerden ricam 7 Volt ile açıp kapatabileceğim bildiğiniz model var mi?
Daha doğrusu ben mosfetlerin datasheet'ine bakında anlamıyorum kaç volt ile anahtarlandığını  :(

Örnek olarak mustafa deniz'in http://www.robot.metu.edu.tr/~deniz/?p=9 adesindeki H köprüsünü kullancaktım. Ancak bu mosfetler 12V ile acildigindan isime yaramadi. Amacim aynı devreyi gene kullanamk tek fark mosfetleri degsitirmelim.
Ancak bir türlü model bulamaıyor.

Birde bu devre değilde mosfetleri açmak için özel entegreler varmı. Mesela ben TC4427 duydum ama ne kadar sağlıklı bilmiyorum
Başlık: Ynt: Mosfet ile ilgili Yardim ( H kopru )
Gönderen: ferdem - 20 Ocak 2012, 09:23:17
Datasheet te VGS(th) değerine bakabilirsiniz, NMOS da Vgs gerilimi Vgs(th) yi geçerse NMOS açılır, PMOS da Vgs(th) negatif oluyor, Vgs daha negatif olduğunda PMOS açılır. Linkteki IRFZ44 NMOS u için datahseet te VGS(th) değeri 2-4 arası denmiş, max +-20 V denmiş, +7V ile rahat rahat açarsınız. Bir de şu yazıya (http://www.fatiherdem.net/3-3v-5v-seviyesi-ile-12v-24v-yuklerin-ackapa-kontrol-edilmesi/) bir göz atın, kolay gelsin, iyi çalışmalar.
Başlık: Ynt: Mosfet ile ilgili Yardim ( H kopru )
Gönderen: camby - 20 Ocak 2012, 12:51:11
Hazır H-Bridge köprüler var onlara da bakabilirsin , LMD18200 gibi. Girişte sadece yön ve pwm veriyorsun , onlara da bak
Başlık: Ynt: Mosfet ile ilgili Yardim ( H kopru )
Gönderen: cagrisma - 20 Ocak 2012, 13:21:57
Alıntı yapılan: camby - 20 Ocak 2012, 12:51:11
Hazır H-Bridge köprüler var onlara da bakabilirsin , LMD18200 gibi. Girişte sadece yön ve pwm veriyorsun , onlara da bak
Hocam, malesef benim yaklasik 10A ve üzerine ihtiyacım var, biraz kucuk kalıyor bunlar genede sagolun  ;)

Alıntı yapılan: ferdem - 20 Ocak 2012, 09:23:17
Datasheet te VGS(th) değerine bakabilirsiniz, NMOS da Vgs gerilimi Vgs(th) yi geçerse NMOS açılır, PMOS da Vgs(th) negatif oluyor, Vgs daha negatif olduğunda PMOS açılır. Linkteki IRFZ44 NMOS u için datahseet te VGS(th) değeri 2-4 arası denmiş, max +-20 V denmiş, +7V ile rahat rahat açarsınız. Bir de şu yazıya (http://www.fatiherdem.net/3-3v-5v-seviyesi-ile-12v-24v-yuklerin-ackapa-kontrol-edilmesi/) bir göz atın, kolay gelsin, iyi çalışmalar.

ilgilendiginiz icin tesekkurler.
Acikcasi mosfetlerle ilgli pek bilgim yok. Düz mantikla yorumluyorum.
NMos 0V ile kapanir +7V ile acilir, PMos +7V ile kapanir 0V ile acilir ( benim anlaya bildigim )

ancak degininiz gibi irfz44n 4V ve üzerinde rahatca aciliyor ise, diger mosfet irf9540N baktim ondada Vgs(th) -2V ile -4V yazıyor. Ben nasil - volt verebilirimki.

Ben devreyi olusturudumgda, malesef tüm mosfetler acliyo :D, N tipiler ani isinma oluyor. Kisa devre oluyor herhalde.

Birde sizce neden bu adam (9-20 volt, 20 amper) demis ?, madem +4V ile +9V arasında bile rahatlıkla acilip kanabiliyor ise  :o

Başlık: Ynt: Mosfet ile ilgili Yardim ( H kopru )
Gönderen: pisayisi - 20 Ocak 2012, 17:27:40
h bridge devrelerde toprağa bağlı fetlerin ani ısınmasının sebebi gerilim kaynağının kısa devre olmasıdır. üst koldaki p kanal fetler ile alttaki fetler çapraz çalıştığında akım motordan akarken. aynı koldaki fetler iletimde ise yani üstteki p kanal fetler iletimde alt koldaki n kanal fetlerden biratnesi iletimde olunca bir kol kısadevre olur motor dönerken alttaki fet motordan akım akıtmadığı halde aşırı ısınır.

p kanal fet için negatif voltaj üretmek gibi bir sorun yok.çünkü p kanal fetleri s ucu örneğin +12 volta bağlandığından ve gate ucunu t4oprağa aldığınızda vgs gerilimi otomatikman -12v olcaktır. fet iletimde kalır. gate ucunu source e +12 volta bağlarsanız vgs=0 volt olur fet kesimde kalır iletmez.

açıp kapama voltajına gelince irf9540 için vgs=-5v iken azami 5 amper akım akıtılırsa vgs=-6 volt ise 10 amperden fazla akım akar. yani bir voltlar bile akımı ne derecede etkiliyor katalogları incelyiniz.
(http://a1201.hizliresim.com/t/n/1ykw1.jpg)
h bridge devrede logic level fetler kullanarak 7 volt meselesini aşabilirsiniz. piyasada n kanal logic fet çok ama p kanal hangileri var kolay temin edilebilen araştırmak lazım.
Başlık: Ynt: Mosfet ile ilgili Yardim ( H kopru )
Gönderen: cagrisma - 20 Ocak 2012, 23:23:26
tesekkürler yorumunuz icin,

ben daha once denedigimde devreyi calistiramamistim herldade escden diye dusundum bugun tekrar dikatlice yaptim bu sefer calisti.  :P

ancak ilk once 12V 800mA adaptor ile denedim basit bir dc motoru duzgunce donduruyor ileri ve geri, ama motorun uclarını olctugumde ortlama anca 7V geldigni goruyorum.

daha sonra escyi bagladim, buyuk dc motoruda bagladim. tabi artik ampter cakilecegi icin mosfetler baya baya isinmaya basladi. ama gene volt dususunden motor normlain nerdeyse yarisi kadar yavas donuyor.

cikistaki bu kaybın sebebi nedir, nasil engelleyebilirim ?
Başlık: Ynt: Mosfet ile ilgili Yardim ( H kopru )
Gönderen: camby - 22 Ocak 2012, 16:34:51
Aynı sorun bende de var :

LMD18200'in PWM girişine direk 5V veriyorum , Direction : X , Motor normalde direk bağlamaya göre döndüğünden daha yavaş ve torksuz deniyor. Nedeni nedir nasıl çözülür ?
Başlık: Ynt: Mosfet ile ilgili Yardim ( H kopru )
Gönderen: z - 22 Ocak 2012, 21:45:34
Surucunun ust tarafinda duran moslarin gate voltajlarinin uretilebilmesi icin pwm ile surmeniz gerekir.  Girise surekli +5v vermek yerine peryodik olarak 5v arada bir kisa bir sure icin low yapmayi deneyin.
Başlık: Ynt: Mosfet ile ilgili Yardim ( H kopru )
Gönderen: camby - 23 Ocak 2012, 02:26:24
10Khz bir PWM ile her türlü değişeken yada sabit duty cycle'da sürmeyi denedim. Hiç bir şekilde düzgün hız ve tork alamadım. Hatta çoğu zaman duty %50 'ye gelene kadar motor mili dönmeye başlamadı. En son tam duty cycle denedim yine tatmin etmedi. Osiloskopum olmadığı için ürettiğim PWM'den şüphelenerek PWM girişini direk 5V'a verdim yine durum değişmedi. Bu şekilde sorunun PWM'de olmadığı tespit edip şu an sürücüye yöneldim.. Bağlantıyı klasik datasheet'teki aplication'daki gibi yaptım.


Edit1 : Güç kaynağını değiştirdim , şimdi daha da kötü oldu LMD18200'in sürmesi. Sürücüyü bypass edince yine sorun yok , tam hız devir dönüyor. Sorun güç kaynaklarımda mı acaba..

Edit2 : 12v adaptör buldum onunla denedim durum şimdi çok daha iyi ancak yine de %100 değil ama bariz daha iyi.

Nedir bu güç kaynağından çektiğim..

Başlık: Ynt: Mosfet ile ilgili Yardim ( H kopru )
Gönderen: cagrisma - 23 Ocak 2012, 16:24:31
Hocam oldumu şimdi  :o
önce benim sorunuma çözüm bulallim sonra seninkine bakariz  ::)

bende zaten esc bağlı, pwm dogru bir sekilde üretiliyor, tam gaz pwmde, escden cikan 7V ama H koprusunden gecimtek sonra motor uclarıdaki ortlama 4V var, belki arada amperde kayboluyor onu olcmedim, motor beklentimi yarsı kadar hızda donuyor  >:(