Adım motorla gerilim üretmek..

Başlatan mcguiverali, 23 Eylül 2006, 02:07:08

mcguiverali

Merhabalar biraz bilgi sahibi olduktan sonra rüzgar jenaratörümü doğrultucu devresiyle birlikte yaptım ve çalıştırdım..rüzgarın en kuvvetli zamanlarında yaklaşık 20-25 V bir gerilim üretiyor fakat akım çekmeye çalışdığımda maks. 30mV alabiliyorum..farklı kanat tasarımlarıyla gücü arttırmyı düşünüyorum..şuan için maks. 70V luk bi gerilm üretiyor(yaklaşık 2W(70*0.03) yapıor) bunuda matkapla cok hızlı çevirerek elde ettim...projeyi geliştirmek istiyorum değerli yorumlarınızı bekliyorum..
Düşünmeden öğrenmek beyhude, öğrenmeden düşünmek, tehlikelidir.....

aslan_korhan

Bildiğimiz 220Volt motorların sarımlarını değiştirip bunların yapıldığını duymuştum.
Örneğin, çamaşır makinesi motoru...
Dünyada 10 çeşit insan vardır. Binary bilen ve bilmeyenler.

otm

merhaba
standart elektrik motorları tasarım amaçlarına uygun olarak elektrik enerjisini hareket enerjisine çevirirler.Bunun tersi mantık olarak doğru gibide görünse pratikte uygun bir çözüm olamaz.nedeni yine motorun tasarımında.jeneratorlerin içindeki bobin sarımlarının oluşturduğu manyetik alan ile motorların sarılarının oluşturduğu manyetik alan ve bunların kendi aralarındaki açılar aynı değildir.En basitinden bir bisiklet dinamosuna elektrik verirseniz ilk anda harekete geçmeyebilir.eğer ilk hareketi siz verirseniz hareket eder ancak çok fazla ısınır ve tükettiği enerjiye karşılık aynı oranda hız üretemez.En mantıklısı amaca uygun malzeme kullanmak.

z

Kiritik yapisi olmayan verimi dusuk bir bisiklet dinamosunu motor modunda kullanirsaniz elbette isinir.  Bisiklet dinamosu belirli bir frekans icin  imal edilmemistir. Bisikletin hizina bagli olarak devir sayisi dolayisi ile frekansi cok genis aralikta degisen bu cihazlarda sac saturasyona ugrar. Zaten saturasyona ugrasin diye de nuvesi iptidaidir.  

Sac saturasyona ugramasaydi bisikletin cok hizli surulmesi durumunda voltaj cok fazla artacak ve ampul dayanmayacakti.

(Eger dinamoya 50Hz gerilim uygulayarak dondurmeye calistiysaniz isinmasi normaldir. Ayrica tek fazli ve sadece tek sargidan olusan bisiklet dinamosunu motor gibi dondurmek icin ilk hareketi vermek sarttir.)

Gelisiguzel bir devirde bosta calisma deneyi yapip aaa motor alternator modunda guzel voltaj uretti deyip bununla cihaz calistirmayi dusundugunuzda, arkadasin dedigi gibi voltaj ve akimdan eser kalmayabilir.

1000 dev/dak, 100W,  100v bir  motoru jenarator modunda calistirirken de 1000 devirle dondurur ve 100W ile yuklerseniz yaklasik olarak uclarinda 100v elde edersiniz.

Ancak;

Motor modunda V=Emk+VRL  

Yani motor donerken olusan EMK ve sargilarin R ve L bilesenlerinde dusen gerilimlerin toplami (vektor) tarafinizdan verilir.

Alternator modunda EMK-VRL=V dir. Yani VRL kayiplari EMK dan karsilanir.

V ve EMK nin mumkun oldugunda yakin olabilmesi icin enduktanslarin ve direnclerin dusuk olmasi gerekir.

Arkadas buldugu ilk step motorla deneme yapti gibi gorunuyor.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

murbay

Peki bu rüzgar jeneratörlerinde nasıl bir sistem uygulanıyor? Arkadaşın merak ettiği bu galiba!
Rüzgar jeneratörlerinde kullanılan dinamonun özellikleri nelerdir?
Açıklayıcı olun, gizemli yazmak maharet değildir...

z

Gecmiste bu konu tartisildi. AC sincap kafesli motorlar kullaniliyor diye biliyorum. senkron motor da (alternator de) kullanilabilir. Internette bu tip calismalar var. Bizim foruma da fotolari konmustu.

Ufak sistemlerde bence ne kullanildiginin cok onemi yok, siradan bir DC motorun dinamo modundaki devir-guc grafiginde optimum degere karsi gelen devir sayisini saglayacak pervane ve reduktor sistemi yeterlidir.

Reduktorden kacinip cok kutuplu DC yada AC motor daha mantikli gorunuyor.

Step motorla deneme yapmak gerekirse, yuksek voltajli, dusuk enduktansli step motorla denenmeli. Ancak bu motor Nema 42 den daha buyuk ve cok pahali olacaktir. Siradan dusuk voltajli bir step motoru breyz ile cevirdiginizde ve elektriksel olarak yuklemediginizde yuzlerce volt alabilirsiniz  fakat bu voltaj hic bir seye yaramaz. Yuke bindiginde bir kac volta duser.

(V=NdFi/dt bu formul her seyi soyluyor.)

Ben olsam soyle yapardim;

Pervane konusunda uzman olanlar sectiginiz pervanenin belli bir hava debisinde kac devir donecegini soyleyeceklerdir. (Yada sizi yonlendireceklerdir)

Tercihen nominal geriliminde dusuk devirde donen DC motoru dinamo modunda yukte calisma deneyine tabii tutun. En verimli oldugu devir sayisini ve bu devirde urettigi voltajini ogrenin. (Isinize yaramiyorsa motoru atin bir baskasini deneyin)

Pervaneci arkadaslarin bulduklari devir sayisini sizin buldugunuz devir sayisina donusturen reduktor yapin.  

Sanirim hic hesap kitapsiz calismaya gore daha iyi sonuc elde edilecektir.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

necati

[email]entegreterbiyecisi@yahoo.com[/email]