Röleli DC Motor Kontrolündeki MOS-FET ?:

Başlatan papylon, 24 Ekim 2008, 01:34:08

papylon

Arkadaşlar aşağıdaki resimde kırmızı daire içine aldığım Diyot ve Mosfet'in bu devrede ki kullanım amacı nedir anlayamadım. Yani motorun GND'si neden direkt olarak GND'ye bağlı değilde Mosfet üzerinden alıyor? Röle bobini neden direkt GND'ye bağlı değil de diyot üzerinden bağlanıyor?


ipek

mosfet ve düşük omajlı şönt direnci motora verilen komut kesildikten sonra fet logic olarak varsayalım devrenizde fren özelliği var switchi bıraktıktan sonra motor kendi momentinden dolayı bir miktar daha dönebilir bu durumu ortadan kaldırmak için fet anahtar olarak direnç'te motorun üzerinde kalan EMK'yı boşaltmaya yarıyor.

diyotları neden öyle bağlamış anlayamadım kalmasında bir mahsur gözükmüyor sadece rölelere verdiğiniz gerilimin 700mv düşmesine sebeb olur..

sezgin05

Bu devre de röleler motorun devir yönünü değiştiriyor.Mosfet ise PWM ile devir sayısını ayarlıyor.Mosfetin bacağındaki düşük omajlı direnç ise sigorta görevi görüyor.Röle bobinlerine seri bağlı diyotlar ise parelel diyotlar gibi oluşabileck sıçramaları engelliyor.

Logan

@sezgin05'e katılıyorum. Bu devrede röleler yön tayini için, mosfet ise motorun devrini ayarlamak için kullanılmış. Bir nevi H-bridge devresinin röle versiyonu.
İmza.

papylon

@ipek hocam anlattığınızı eğer yanlış anlamadıysam MOS-FET'in fren için kullanıldığını söylemişsiniz, fakat devrede MOS-FET olsun ya da olmasın switch bırakıldığında veya her iki switch'e birlikte basıldığında motor uçları röle kontakları üzerinden kısa devre olduğundan motor zaten fren yapıyor.
@Logan ve sezgin05 hocam, verdiğim şema ile sanırım sizlerin yanılmasına sebep oldum, bunun için özür dilerim. ama yanıldığınız iyi olmuş :) , bu sayede hiç aklıma gelmeyecek bir fikir vermiş oldunuz. Eğer motora hız ve yön tayini yapacak olsaydım ben de herkesin kullandığı gibi H-Bridge kullanırdım. Ama sanırım ortaya güzel bir mantık çıktı.
Buffer'ın giriş ucunda CONTROLLER yazması sanırım sizleri yanılttı. Yani devrede işlemci falan yok, tamamen linear çalışan bir devre. Cihaz bende çok kısa süre kaldığı için çokça inceleme şansım olmadı ve dolayısıyla devrenin tamamını da çizemedim fakat MOS-FET kısmı ilgimi çektiği için yukarıda verdiğim şemayı alelade olarak çizmiştim. Devrede op-amplar ile yapılmış aşırı akım koruma özelliği var. Yani aslında mantık aşağıda ki gibi.
Ve sanırım ben de ne işe yaradığını şuanda  anladım. Akım korumaya geçtiğinde devreyi kesip motoru durdurmak için. İlk başta düşündüğüm şey stop anında motorda oluşan EMK'yı GND'den izole etmek amaçlı kullanılmıştır diye düşünmüştüm, fakat bu noktada kafama ikinci bir soru geldi, madem GND'ye MOS-FET kullandı da Vcc için neden kullanmadı diye, çünkü iki tuşa birden basığımızda EMK bu sefer GND de değil Vcc üzerinde sönümlenecek. İşte bu sorunun cevabını arıyordum ama şemayı daha düzgün çizince sanırım sorun ortadan kalktı.


mayis_1919

özel veya kapısını kaldırıp mosfetin gate ucunu pic'in pwm bacağına versek hızını ayarlayabilirmiyiz bu şekilde. Yada mosfeti sürmek için ir2110 gibi bi sürücü mü koymak gerekir.