optocuplör seçimi

Başlatan pax, 29 Mart 2014, 12:18:06

mehmet

Lede bağlanacak direncin değerini optonun CTR değer tablosuna göre hesaplayınız. Daha çok alttaki gibi kullanıyorum. Direnci 10k seçiyorum.

Olan olmuştur,
olacak olan da olmuştur.
Olacak bir şey yoktur.
---------------------------------------------
http://www.mehmetbilgi.net.tr
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.tr "CC BY"

power20

Profesyonel devrelerde otomobilde optokuplör kullanıldığı görülmüş müdür? (Öğrenmek için sordum)

seron

#17
Merhabalar.

Devrenizde gösterdiğiniz opto'nun LED'i 1,4V-20mA olarak görünüyor dataşette. Hesapladığım zaman 530 Ohm buluyorum ancak bu hesaplanan değer minimum değerdir. 1k'ya kadar çıkabilir.



Eğer "düzensiz 12V" dediğiniz giriş bilgisi, analog bir sinyal ise; C1, Dz iptal edilmeli kullanılmamalıdır. LED'in bacakları arasındaki 10k ise deneme yanılma yoluyla konup konmayacağına karar verilir. Zener diyodu, kullandığınız işlemcinin maksimum girdi sinyali yüksekliği baz alınarak konur.

Çok özel değilse ne yapmak istediğinizi anlatırsanız çok daha net ve çözüm odaklı öneriler gelecektir.


FEHMİ_ASM

Arkadaslar, arac icin 4 ayrı noktadan veri aldigim bir kontrol merkezi olusturmaya calisiyorum, örnegin farlar calisiyor mu, klima acik mi, cam motoru suan calisiyor mu gibi basit analog girdiler. Düzensiz dedigim bilgi bu ve analog yapida. Toplam 4 ayrı yerden gelecek bu bilgiler, mikrodenetleyici tarafindan alinacak ve demultiplexers mantigiyla degerlendirilecek. Arac 12v ile calisiyorken, mikrodenetleyici 5v ile calisiyor ve devrede güvenilir bir şekilde optik izolasyonla yalitilmis 6 adet röle var. Konjektör olmasina ragmen cok düsük ihtimalde dahi gerilim bozulmasi/dalgalanmasi durumuna karsı devre veri giris noktalarının hasar görmemesi, hatta mars sirasinda anma akimi dahil  mikrodenetleyici kartı etkilememesi icin optik izolasyon kacinilmaz. Devrenin cok uzun vadede problemsiz calismasi 1. kosul.

Analog elektronik bilgim az oldugu icin, söylediklerinizi anlamakta güclük cekiyorum.

Öncelikle kullanmam gereken yariiletken pc817 mi, lvt816 mi, yoksa uln2003 gibi birsey mi, bunda karar vermem gerekiyor.

@mehmet hocamin dedigi gibi yapacaksam, pc817 nin 3 nolu ayagina direnc te baglamayacagim, cünkü stm32 nin pull-down aktif edicem. Ancak, dahili pull-down direncinin hasar görmesi durumunu göze alirsam, ne kadar güvenilir olacak, bilmiyorum. Bu yüzden zener eklemek cözüm olabilir mi ?

Devrede, zener, direnc gibi cok sayida kompanent ile ugrasmaktansa, bu kadar kompanentin entegre halde oldugu bir çip olsa iyi olurdu. Aslinda otomotiv sektörü icin üretilmis olmali, göremiyor olmamiz ilginc.





power20

Optonun orada ne işi var? Araçta şase ortak değil mi?  12V algılanacaksa direnç, zener tvs vs ile koruma yapılabilir.

gevv

#20
@FEHMİ_ASM  hocam scnin 4 girişli arıza dedektör devresi fikir verebilir.




https://easyupload.io/rpa6e9
https://easyupload.io/iqpfxj
 

seron

Alıntı yapılan: FEHMİ_ASM - 11 Eylül 2024, 09:33:13örnegin farlar calisiyor mu, klima acik mi, cam motoru suan calisiyor mu gibi basit analog girdiler.

Anladım, basit şekilde bazen HIGH bazen LOW bilgisi gelecek.

1-Bunun için her kanal için 78L05 kullanabilirsiniz.

2- @power20 haklı. Optik izolasyon araçtaki voltaj dalgalanmalarını engellemez. Zener, TVS diyot; hatta parazitikleri engellemek için filtre kullanabilirsiniz(birkaç çeşit yöntem var). Dört direnç ve dört zener işi çözüyor aslında. Ama zenere güvenmem derseniz her kanala birer 7805'le işi bitirebilirsiniz.

FEHMİ_ASM

#22
@gevv hocam devreyi inceliyorum, sagolun.

@seron hocam, 7805 güzel bir fikir, ancak cihazi uyku moduna aldigimda, sizinti akiminin cok düsük olmasini istiyordum, bu yüzden uygun olup olamayacagina birsey diyemeyecegim. Uyku modunda bobin akimini en aza indirgemek icin rölelerin no/nc pozisyonlamasini dahi tek tek yapilandirdim.
Ayrıca, 7805 te haricen yine diyot, direnc gibi ek yariiletkenler kullanamama gerek var mi?

@power20 hocamin dedigine gelirsek, gnd ler dogal olarak ayni, su durumda opto kullanmak ne ise yarayacak? Tabiki, islemci girisine olasi yüklenmeyi engeller galiba, öyle biliyorum. Genel olarak, opto kullanmak istiyordum fakat gnd ler ortak oldugu icin kullanilmasinin mantikli olmayacagi gibi bir izlenim olustu. Dogru mu anladim ?

Ayrıca tasarim sonunda, cihaz icin gerekli elektrik regülesi ve ekranlama yapilacak. Ancak bu tasarimin neredeyse son asamasi. Suanki istedigim, 12v u islemciye hicbir zarari olamayacak sekilde 5v a cevirip vermek. Cihaz elektrigini giriste regüle ettigimde, zaten opto nun ne zarari olabilir ki ?



Epsilon

#23
Otomobilerden hiç anlamadığımdan hatta araç kullama ehliyetim bile olmadığından soracaklarımdan bazıları saçma olabilir.
Siz örneğin farların düzgün yanıp yanmadığınımı anlamak istiyorsunuz? Lambalarda patlama yok bunu mu algılattırmak isityorsunuz? Yoksa mesela kontağı kapatmış biri farları,camları  açık unuttuğunda sesle uyarsın mı istiyorsunuz?
Kontak anahtarında kapatıldığında otomobiller tüm bunları otomatik olarak kapatmıyormu?
Birde bu 4 sinyal bilgisi nereden gelecek ECU dan mı?

power20

#24
Alıntı yapılan: FEHMİ_ASM - 11 Eylül 2024, 13:54:44Suanki istedigim, 12v u islemciye hicbir zarari olamayacak sekilde 5v a cevirip vermek.

Bu amaçla "direnç" kullanılır.

 
12V algılama için seri 22k iyidir. 
(1Mohm ile 230V şebeke algılanıyor)

5V ile beslenen işlemci girişine 22k ile 12V bağlanırsa lojik 1 girilmiş olur.  İşlemci bu 12V ile yanmaz.  Anlık yüksek gerilimlere karşı @gevv in bahsettiği devre kullanılabilir. Orada da önce 22k kullanılmış

https://imgbb.com/1qHrm4g

seron

#25
78XX kullandığınız takdirde giriş ve çıkışına 1uF...10uF arası elektrolitik bağlamak iyidir. Ancak... Bu kondansatörler giriş bilgisi kesildiği zaman MCU'ya hala elektrik gitmesine neden olacaktır. Bu da biraz gecikmeye neden olur.

Direnç-Zener ikilisi kullanın bence.

Aşağıdaki devreyi kullanırsanız hiçbir sorun yaşamazsınız.



FEHMİ_ASM

Yapmaya calistigim, tam olarak aracta siradan bir elektrik kablosundaki elektrik var/yok durumunu sorgulamak, ilgili kabloda elektrik var mi yok mu anlık olarak mikrodenetleyiciye bildirmek. Onun icin 5v dijital seviyeye dönüstürmeye calisiyorum. Yani ecu dan gelmeyecek.

@seron hocam, zener ler bozuldugunda kisadevre mi oluyor ? yoksa devredisi mi kaliyor ? Cünkü kart tamiri yapanlarin cok sık olarak zener bozulmalari ile karsilastiklarini biliyorum. Son mesajindaki semayi kullanacagima, kondansatörsüz bir şekilde lm78l05 i kullansam bir farkı olur mu ? Daha mi güvenilir olur ? Kondansatör kullanarak pcb yi kabartmak ve anlik durumlarda hatalı sonuclar istemiyorum.

 
Alıntı yapılan: power20 - 10 Eylül 2024, 23:20:07Profesyonel devrelerde otomobilde optokuplör kullanıldığı görülmüş müdür? (Öğrenmek için sordum)
Ben de merak ettim, gercekten kullaniliyor mudur ? Bilen gören varsa yesillendirsin lütfen.


Epsilon

#27
Bir kabloda voltajın olup olmamasından daha çok  araçta açık bırakılmış/unutulmuş bir mantıksızığı algılatmak istiyorsanız bunu ECU dışında MCU ya algılatmanız çok zor .
Öncelikle seyir halinde iken sistemin motor sıcaklığı ,yağ seviyesi gibi araçta soruna yol açacak sinyaller dışında ,pencere açık ,klima açık gibi bilgiler hiç işinize yaramaz çünkü sürücü keyfine göre bunları ayarlar.Onların açık olduğuda araç sürücüsü tarafından  görülür duyulur vs

Sizin kontrol etmeniz gereken .Araç hareket etmiyorken VE Motor çalışmıyorken ,kontak kapatıldıktan sonra camların açık kalması,farların açık kalması gibi durumlar.

Araç hareket etmesede ,motor rölantide çalışıyorken bile farlar açık diye uyarmayacak .Tüm bu VE VEYA  durumları hakkında bilgi almak işi karmaşık hale getirecek
Belki sürücü koltuğunun altına bile sürücünün aracı terk ettiğini algılayan sensör koymanız gerekecek -ki aracı kilitlemeye çalışırken far açık alarmını versin(Yani sürücü duyabilecek mesafede iken)
 
Camın konumunu bile anlamak için sensörüne bağlantı yapmaya çalışmanız halinde bile aracın CAN Bus ı buna izin verirmi bilmiyorum.Kaldıki camın konumunu sistem Hall sensörlemi algılıyor yoksa başka bir sistemmi kullanıyor o bile farklı olacak.
Araçta CAN BUS  bile olmasa bir sürü başka problem olacak

Kolay gelsin

FEHMİ_ASM

Yapmaya calistigim cihaz icin aractaki herhangi bir yerdeki veri iletim protokolü önemli degil. Cünkü veri iletim protokolünün olmadigi, sadece 12v sabit elektrik hattinin oldugunu bildigim dört farkli yerle ilgili bilgi almam yeterli, eger can bus la ilgili bir yerden veri alacaksam, oraya ayrica kendi sensörümü yerlestirip yine 12v cikisi olacagindan sorun olamaz. Aracin, hayati tehlike unsuru olusturabilecek hicbir noktasina, abs, esd gibi müdahele etmeyecegim/edilemez.

12Vluk elektriksel durumu sorunsuzca mikrodenetleyicinin kabul edip sorgulayabilecegi 5v seviyeye cevirmeye calisiyorum. Bu konu basliginda yapmaya calistigim tek sey bu. Bunu da birkac defa tekrarladim, veri iletisim protokolleri ile bu asamada isim olmayacak. Zaten olmamasi gerektigi icin birkac noktada harici sensör kullaniyorum. Aracin komplex elektriksel sistemine bütün olarak degil, analiz edip kismi olarak sistem eklemesi yapmaya calisiyorum.

Veri iletisim öngörülerinden ziyade, sorun ile ilgili yazarsaniz memnun olurum.

Tesekkür ederim.

power20

#29
12Voltu 5v beslemeli mcu ile algılamak için gerekli devre, 22k dirençtir. Ayrıca toprağa doğru 1MOhm bağlanır.
Hepsi bu. 

22k direnç sayesinde "12voltu 5v seviyeye çevirme" işi otomatik oluyor. Kendiniz hemen deneyerek görebilirsiniz. Şaka değildir. Karmaşık devrelere gerek yok