Alternatif Yakıt Türleri (Genel)

Başlatan salim ALTIN, 07 Eylül 2005, 10:26:55

Erol YILMAZ

Alıntı yapılan: "ismshn"uygun bir türbin yapabileceğime kanaat getirirsem boşa akan sakarya nehrinden neler yapılabileceğin düşüncesindeyim

Defineci misali oldu bu :)

necati

sakarya nehri gibi yerler meyil az olduğu için yüzen sal üzerinde türbin redüktör ve alternatör gurubu kullanabilirsiniz
sal çelik halat ile nehirin iki kenarına bağlanacak kablolar halatın birinden kıyıya çıkarılacak
devir az olduğu için balans çok önemli değil
çapı az rotor boyu uzun tahta bir tubin yapılabilir
önce küçük bir model yapmak lazım suyun akış hız ortalaması ögrenilmeliki redüktör seçimi yapılabilsin
su izalasyonu önemli
[email]entegreterbiyecisi@yahoo.com[/email]

ismshn

gördüğüm uygulamada böyle idi yapılabilir.

ftsahin

Asenkron motorla elektrik üretmeyi MYO'da okurken denemesini yapmıştık. Tek fazlı asenkron motorla bile elektrik üretilebiliyor. Devreye büyük bir kondansatör bağlayınca 1/3 güç kaybıyla elektrik üretiyor.

salim ALTIN

Alıntı yapılan: "ftsahin"Asenkron motorla elektrik üretmeyi MYO'da okurken denemesini yapmıştık. Tek fazlı asenkron motorla bile elektrik üretilebiliyor. Devreye büyük bir kondansatör bağlayınca 1/3 güç kaybıyla elektrik üretiyor.
Merhaba.
Şu tarifi denemek isteyenlerin anlayacağı şekilde yapmanız mümkünmü.? Şu 1/3 neyin 1/3 ü anlayabilmiş değilim.
Teknik detayları ile yani. Kondansatörün mikro faradı.Voltaj seviyesi. AC kondansatörmü, kutuplumu, çıkan enerjinin voltaj seviyesi. Meslek yüksek okulunda olçü aletleri ile de ölçmüşsünüzdür yani. Hatta osiloskop bağlayıp baktı iseniz dalga şekli nasıldı.?
Tek fazlı asenkron motorda kondansatörü nereye bağladınız.? Üç fazlıda nereye ? Hangi devirde elektrik üretmeye başlıyor.
İnsanlar 3 guruba ayrılırlar. 1- Birşeyler yapıp üretmeye çalışan küçük bir gurup. 2- Birşeyler yapanları hayranlıkla ve takdirle izleyen büyük bir gurup. 3- Hiç birşeyden haberi olmadan yaşayan devasa yığınlar....

ismshn

salim ALTIN
arkadaşım 3 faz için bağlantı şu şekilde motor (alternatör) çıkışlarına seri kondansatör bağlayacaksın kondansatör gücü motor gücütün iki katı olacak ve kutupsuz 380v sanayi tipi örn: 1.1kW motor için 2.5kVA kondansatör bağlayacaksın
1 faz için bir tane seri ve kondansatör 220v olacak

1/3 diye bahsedilen ise kayıp güçtür örnek vermiştim 1kW lık motordan 660W güç alabilirsin.

motorda devir sayısını yakaladığın sürece gerilim ve frekans sabit kalıyor.

salim ALTIN

Merhaba.
Sanırım şöyle bir test devresi iş görebilir.
Doğru akım motoru ve asenkron motor triger kayış-kasnak ile birbirine bağlanmış durumda.
asenkron motor değerleri 0.75KW 1400 d/d  yıldız 380 Volt , Üçgen 220 volt.
İstediğim devir ayarı yapabilmem mümkün.

Bağlantıları yaptım sistemi çalıştırdım. Ölçü aleti hiç kıpırdamıyor doğal olarak. Osiloskop ise bir şey göstermiyor haliyle.

Acaba nasıl bağlamalıyım kondansatörü. ?
Kondansatör konusunda bir kaç kat büyüklükten bahsediyorsunuz.? bu değerlerin hangi sebeple hangi teknik verilere dayanılarak verildiğini söyleyebilirmisiniz.
Sanırım benim bu deneyi yapmak için bir kaç yanlışım oldu. Hazır deney imkanımda var iken rica etsem tam detaylı olarak anlatsanız mümkünse şema filan da çizerek.
Sanırım okuyanlar büyük merak içinde.
Bu güne kadar literatürde rastlamamıştım. Bu konuda çalışma yok, sanırım patentte yok. Eğer başkası almamışsa patenti ben alırım. Sonra fikri ben vermiştim demeyin ama.
İnsanlar 3 guruba ayrılırlar. 1- Birşeyler yapıp üretmeye çalışan küçük bir gurup. 2- Birşeyler yapanları hayranlıkla ve takdirle izleyen büyük bir gurup. 3- Hiç birşeyden haberi olmadan yaşayan devasa yığınlar....

ismshn

kondansatörleri seri bağla kondansatör gücü 1.5kVA kondansatör çıkışından ölçme yap
makinalar prensibine aykırı olduğunu ve açıklamasını yapamadığımı söylemiştim deneme yanılma ile bulunmuştur.

z

Hiç bir aykırılık yok, bu zaten bilinen bir yöntem.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

salim ALTIN

Merhaba.
Aynı tarz bir çalışma ile ilgili tartışmalar şu başlık altında da var. Henüz gördüm. Bende katılacağım. Bir bakın isterseniz.
http://www.biltek.tubitak.gov.tr/tekno_tezgah/tekno_tezgah.php?proje_id=440
İnsanlar 3 guruba ayrılırlar. 1- Birşeyler yapıp üretmeye çalışan küçük bir gurup. 2- Birşeyler yapanları hayranlıkla ve takdirle izleyen büyük bir gurup. 3- Hiç birşeyden haberi olmadan yaşayan devasa yığınlar....

salim ALTIN

Alıntı yapılan: "bunalmis"Hiç bir aykırılık yok, bu zaten bilinen bir yöntem.
Hocam merhaba.
İş yoğunluğum var da çok az vakit ayırabiliyorum, bu konuda bilgin var sanırım. Arkadaşlar fazla  bir şey söyleyemediler konu hakkında. Bu konuda biraz bilgi aktarabilirsen ben deneyini yapar burada aktarırım. Bu konuda bir çalışma, ilgili link filan varmı.???
İnsanlar 3 guruba ayrılırlar. 1- Birşeyler yapıp üretmeye çalışan küçük bir gurup. 2- Birşeyler yapanları hayranlıkla ve takdirle izleyen büyük bir gurup. 3- Hiç birşeyden haberi olmadan yaşayan devasa yığınlar....

z

Akşam eve döndüğümde asenkron makinaları anlatan kitaplardan ilgili bölümlerden alıntı yapıp buraya da yazacağım. (Genelde kitaplarda Asn. Motorların kayma grafiğinde kısaca söz edilir.)

Aklımda kaldığı kadarıyla;

Asenkron motor şebekeye bağlı ve dönerken, dış kuvvetler etkisiyle motor aynı yönde hızlandırılır ve döner alan hızının üstüne çıkılırsa motorumuz artık alternatör olarak çalışmaya başlar. Şebeke frekansı sabit olduğu için bu mümkün.

Ana prensip bu. Devamını kitaplara göz attıktan sonra getireceğim.

Zaten asenkron motorların hız kontrol elektroniğinde 7. bir anahtarlama elamanı vardır. Doğrudan güç direncini DC Bara uçlarına  bağlar. (Bütün modellerde varmı bilmiyorum) Bu direnç, kısa süreli hız değişiklikleri sonucu oluşan regenaratif enerjiyi ısıya çevirmede ve frenleme etkisi yaparak kısa sürede hız düşürmede kullanılıyor diye biliyorum.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

ismshn

bunalmis
arkadaşın linkine baktım konu ilginç ama benim anlatmak istediğim konu ile aykırılıkları var.
şemada sabit mıknatıslar var sonuçta enerji kullanılmış kabul edilebilir.
ama asenkron motorda sabit mıknatıs yok dışardan enerjide verilmiyor.

bahsettiğin diğer konuda asenkron motor senkron hızın üzerine dış kuvvet etkisi ile çıkartılırsa alternatör olarak çalışır.
bundan biraz bahsetmiştim. rotor frekansını artırmakla alakalı ama sonuçta elde edeceğin enerji az olur.

istersen bu konuyu tartışalım.
Hiç bir aykırılık yok, bu zaten bilinen bir yöntem. demişsin teorik olarak linkte açıklanmaya çalışılmış ama pratikte uygulaması oldu mu?
elektrik makinalarının üstadı sayılabilecek birçok kitabı hala okutulan adnan peşinte bu konu sorulmuş cevapsız bırakmıştır.
bende teorikte bildiklerimle açıklama getiremiyorum ama gayette güzel oluyor.

bu konuya rüzgar enerjisi ile elektrik üretmek için lazım olan makinadan gelmiştik daha ilginç birşey daha
asenkron motor bir traktörün arkasına (kuyruk mili) bağlanmış üretilen enerji ile küçük bir kaynak makinası çalıştırılmıştır.
dikkat edilecek nokta ise kaynak makinasının darbe akımlarına dayanabilmesidir.

z

AC Asn. Motorun rotorunda çok az artık mıknatisiyet olması lazım.
Akşamı beklemeyip biraz yorum yapalım o zaman. Atış serbest demektir.

Şebekeden beslenen ancak senkron hızın üstünde dönen motora bir göz atalım.

Şebeke gerilimi sabit, frekans sabit. stator sargıları döner alan üretiyor ve rotor iletkenlerinde gerilim endükleniyor ve rotordan akım akıyor nihayetinde de rotor elektromıknatıslanıyor. Senkron hızın üstünde döndüğünden stator sargılarını süpürdüğü için gerilim endüklüyor. (Motor çalışmasının tam tersi.)

Peki motoru şebekeden beslemezsek ne olur?

Artık mıknatısiyetti olan rotor döndürüldüğünde sargılarda az da olsa  gerilim endükler. Sargılar elektrik yükü ile yüklü ise endüklenen gerilimler statordan akım akmasına neden olur.

Trafolarda ve motorlarda  çekilen akımın mıknatıslama akımı + iş yapan akımdan oluştuğunu biliyoruz. Mıknatıslama akımının reaktif bir akım olduğunu da biliyoruz.

Eğer AC motorun ürettiği gerilimden kendisinin kullanması için reaktif bir akım üretebilirsek motorun mıknatıslama akımını motorun kendi geriliminden üretebiliriz.

Reaktif akım çekebilmek için stator sagılarını kapasitif olarak yükleyebiliriz. (Endüktif yüklesek olmazmı ?)

Bu durumda motorumuz mıknatıslama akımını ürettiği gerilimden karşılıyorsa sistem ilk başta açıklamaya çalıştığımız şebekeden beslenen Asn. alternatöre benzeyecek demektir.

Gerçi bu açıklamada da akla sorular getiriyor ama yorum işte. İşin aslını kitaplara bakınca anlayacağız.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

z

@Salim

Madem elinde hazır düzenek var aşağıdaki deneyi yapabilirmisin?

3 Fazlı motorun iki fazından bir süre DC akım akıtarak rotoru mıknatıslamaya çalış. (Kısa süre için nominal akımın bir kaç katı olabilir)

Daha sonra üçgen bağlantı modunda motorun 3 faz ucuna Eşit değerli AC kapasite bağla (üçgen). (Artık elinde ne değerde varsa.)

Fazları da 15W ampuls vs ile yükle. (Bu aşamada yük omik olsun)

AC motoru DC motorla çevir ve sonucu görelim.

Aynı deneyi birde kapasite olmadan yapalım. (Artık Mıknatıslama olacak tabiki)
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com