Arızalı Işıldak

Başlatan seron, 30 Ekim 2024, 00:46:09

seron

DİKKAT! ÖLÜM TEHLİKESİ! BU DEVRE TEHLİKELİDİR! İŞİN EHLİ DEĞİLSENİZ BU TÜR CİHAZLARI ONARMAYA ÇALIŞMAYIN!

Elime arızalı bir ışıldak geçti.
Tamir edip kullanayım dedim, ama üstesinden gelemeyince kendi yaptığım bir ışıldak kartını takıp sorunu hallettim.

Bazen inatçı olabiliyorum.
Çıkardığım orjinal kartın hikayesini anlatayım.
Devreyi inceleyin:



Devre son derece basit bir yapıya sahip. Tipik sinir bozucu çin tasarımı.

-Diyot köprüsü 4x4007 idi, resimdeki gibi 2 adet 12V-1W ile değiştirdim.
-R3 kararmıştı ve 510R değerindeydi, test amaçlı 10k ile değiştirdim.
-C1 kondansatörü 1,5uF idi, güvenli değil diyerek 220nF ile değiştirdim.
-Transistörden emin olamadım. Kart üzerinde ölçmek istemedim, garanti olsun diye değiştirdim.
-C2 kondansatörü pörtlemişti, değiştirdim.
Anlayacağınız astar mastar kalmadı.

Gariplik şurada:
-A ve B arasını ölçünce 4,5V çıkıyordu. R3'ü ve C2'yi devreden çıkardım. Değişen birşey olmadı.
-R3'ü 10k yapınca 7Volt'a çıktı.
-C1'i 470nF yaptım, R3'ü devreden çıkardım, 6Volt'a düştü...
-Yeşil LED'i devreden çıkarıyorum, değişiklik olmuyor.
Ne oluyor anlamadım.
12,6V civarında okumam gerekiyor...

Kartı ileride kullanmak üzere saklamak istiyorum, herşey değerli benim için. Ama bir türlü istediğim değeri yakalayamadım. Zenerli diyot köprüsü benim icadettiğim birşey değil; nadiren görüyorum.

LED aydınlatma paneli ve pil şu anda bağlı değil. Buna rağmen değerler böyle.

Yardımcı olur musunuz? Sinirlerim bozuldu.


seron

#1
GÜNCEL.

Zener diyotlarının düzgün kırılması için yeterli akım almaları şart biliyorsunuz.
C1 kondansatörünü sırf denemek için 1uF yapınca voltaj 9V'a yükseldi.
Demek ki 1,5uF'yi geri takarsam, 12V'ler seviyesini bulacak.
Onunla uğraşamam.

Zenerleri söktüm ve 4007'leri geri taktım.
Köprü çıkışına 22uF-400V Elko bağladım.
Transistörün beyz direncini geri taktım (10k yeter bence).
Batarya devreye girince, C1 nedeniyle iki hat arasındaki voltaj batarya gerilimine çökecektir (testlerle sabit).
Bu nedenle devrenin bir daha hasar almayacağın tahmin ediyorum.

Önceki devrede C2 100uF 50V idi. Batarya, devreden çıkınca önce C1 patladı;
Beyz direnci çok küçüktü. Aşırı gerilim R3'ü yaktı. Şimdi sorunu bir nebze olsun çözdüm sayılır.

Devreyi kaldırıyorum ve sorunu çözüyorum. Fikir yazmak isteyen, eleştirmek isteyen yazabilir.


fide

220V AC ile çalışan devreler tehlikelidir. Uğraşırken dikkatli olmak gerekir. Yapılan küçük bir hata "ölümcül" sonuçlar doğurabilir.  

gibi uyarılar eklenirse güzel olur
Her birimiz, geride bıraktığımız eserler kadar ölümsüzüz. Evlat gibi, talebe gibi, icatlar gibi...   http://fidenetgaraj.blogspot.com

seron

Alıntı yapılan: fide - 30 Ekim 2024, 09:19:21220V AC ile çalışan devreler tehlikelidir. Uğraşırken dikkatli olmak gerekir. Yapılan küçük bir hata "ölümcül" sonuçlar doğurabilir.  

gibi uyarılar eklenirse güzel olur

Onu hep unutuyorum @fide , kusura bakmayın.
Konu iletişime kapanmadıysa kırmızı yazıyla ekleyeyim.

triyak


mehmet

#5
Çıkıştan uygun değerde akım çekilmez ise;
köprü sonrasındaki kondansatör şarj olmaya devam eder ve gerilim toleransını aştıktan sonra patlar. Çıkış kapalı dahi olsa mutlaka bu kondansatöre paralel bir direnç olmalıdır.

Led ampullerde oluşan sorun budur.
Olan olmuştur,
olacak olan da olmuştur.
Olacak bir şey yoktur.
---------------------------------------------
http://www.mehmetbilgi.net.tr
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.tr "CC BY"

seron

Kondansatörün doruk gerilim tahammülü 400V hocam.